عطر

حساسیت و آلرژی به عطر و ادکلن چیست؟

حساسیت و آلرژی به عطر و ادکلن چیست؟

حساسیت و آلرژی به عطر و ادکلن چیست؟

آنچه باید در مورد حساسیت و آلرژی به عطر و ادکلن بدانیم

حساسیت و آلرژی به عطر و ادکلن چیست؟

اگر از حساسیت و آلرژی به عطر و ادکلن رنج می‌برید ممکن است وقتی در محل کارتان هستید، ناگهان رایحه عطر یا ادکلن جدید همکار خود را استشمام کنید و در عرض چند دقیقه چشم‌هایتان اشک آلود شود و بدون وقفه عطسه کنید.

  • در این شرایط چه کار می‌کنید؟
  • اصلا تا به حال چنین شرایطی را تجربه کرده‌اید؟
  • آیا شما هم از حساسیت خاصی رنج می‌برید؟

شرایطی که توصیف شد، یک وضعیت خاص و کم نظیر نیست بلکه بسیاری افراد مبتلا به آلرژی نسبت به رایحه هر روز آن را تجربه می‌کنند. شاید فکر کنید این یک نوع حساسیت نادر است یا شاید به نظرتان موضوع چندان مهمی نباشد اما حساسیت و آلرژی به عطر و ادکلن یک مشکل واقعی است که روزانه میلیون‌ها نفر با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.  و متأسفانه برای این افراد عطرهای آزاردهنده تقریباً همه جا هستند، از عطر و ادکلن و خوشبو کننده‌های هوا گرفته تا محصولات پاک کننده و شوینده‌ها.

اگر به این نوع حساسیت مبتلا هستید یا کسی را می‌شناسید که آلرژی به عطر و ادکلن داشته باشد، در ادامه این مطلب با ما بمانید زیرا قصد داریم‌ نحوه تشخیص علائم این نوع آلرژی و همچنین چگونگی محدود کردن تماس افراد با عطرها را توضیح دهیم.

آلرژی به عطر چیست؟

حساسیت و آلرژی به عطر و ادکلن حالتی است که فرد در مواجهه با عطرها، علائم تحریک یا واکنش آلرژیک ناشی از قرارگرفتن در معرض مواد شیمیایی را نشان می‌دهد. علائم شایع حساسیت به عطرها شامل واکنش‌های تنفسی مانند عطسه، خارش و سوزش چشم، آسم و تنگی نفس، سردرد و واکنش‌های پوستی مانند خارش، سوزش و قرمزی پوست و در مواردی بروز تاول و زخم، طبقه‌بندی کرد.

از آنجا که عطر در بسیاری از محصولات خانگی استفاده می‌شود، قرار گرفتن در معرض آن می‌تواند به یک اتفاق دائمی تبدیل شود و با صرف زمان زیادی در داخل خانه افزایش یابد. تشخیص منبع آلرژی نیز اغلب دشوار است زیرا در محصولاتی که هر روز به کار می‌بریم از فرمول‌های شیمیایی پیچیده استفاده می‌شود. حساسیت به رایحه یک موضوع جدی است و می‌تواند بسیار شدید و آزاردهنده باشد.

علائم حساسیت و آلرژی به عطر و ادکلن

علائم حساسیت به رایحه می‌تواند بر‌اساس نوع حساسیت و از شخصی به شخص دیگر متفاوت باشد. به صورت کلی دو نوع آلرژی وجود دارد: تنفسی و پوستی.

تعداد و شدت حملات آلرژیک هم ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشند.

علائم حساسیت و آلرژی به عطر و ادکلن می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • سردرد
  • حالت تهوع
  • قرمزی پوست
  • خارش و سوزش پوست
  • آبریزش، خارش، سوزش و قرمزی چشم
  • عطسه کردن
  • آبریزش بینی
  • مشکلات تنفسی
  • فشار قفسه سینه
  • تشدید علائم آسم

آلرژی تنفسی به عطر

افرادی که علائم تنفسی حساسیت به رایحه را دارند معمولاً علائمی را تجربه می‌کنند که شبیه حساسیت‌های فصلی است؛ ممکن است سردرد یا حالت تهوع داشته باشند. این آلرژی همچنین می‌تواند به صورت آبریزش ، خارش چشم ، عطسه ، احتقان بینی یا سایر مشکلات تنفسی ظاهر شود. کسانی که مبتلا به آسم هستند باید در صورت داشتن حساسیت به رایحه احتیاط بیشتری به خرج دهند، زیرا واکنش‌های آلرژیک می‌تواند علائم آسم را تشدید کند.

واکنش‌های پوستی

برخی افراد دیگر ممکن است با قرار گرفتن در معرض عطرها یا مواد شیمیایی خاصی واکنش‌های پوستی بروز دهند. این واکنش‌ها می‌تواند شامل درماتیت تماسی مانند قرمزی یا خارش و سوزش پوست باشد. این افراد اغلب هنگام لمس محصول یا ماده‌ی آلرژن، با هجوم ناراحتی‌های پوستی مواجه می‌شوند.

ظهور حساسیت و آلرژی به عطر و ادکلن

حساسیت به عطر از آن دسته بیماری‌هایی‌ست که به شدت در حال افزایش است، که تا حدودی می‌تواند به دلیل افزایش محصولات  عطری و جایگاه‌شان در زندگی روزمره ما باشد. عطر‌ها تقریبا همه‌جا هستند و کسانی که هر روزه در معرض این آلرژن‌ها قرار می‌گیرند، احتمالا علائم بیشتری را مشاهده کنند.

افرادی که دچار حساسیت فصلی هستند، به دلیل بیماری آلرژیک زمینه‌ای‌شان، بیشتر در معرض حساسیت به رایحه هستند. با توجه به اینکه بیش از 50 میلیون آمریکایی سالانه از آلرژی رنج می‌برند، این حساسیت به رایحه امری شایع و جدی است.

حساسیت به عطر و محیط کار

همانطور که متوجه شدید این نوع آلرژی بسیار جدی و آزاردهنده است. حالا تصور کنید اشخاص با این شرایط در محیط کار خود متحمل چه رنجی می‌شوند وقتی هر کدام از ما بی‌توجه به این مساله و بی‌توجه به قواعد استفاده از عطر و ادکلن، عطرهای تند و قوی را در مکان‌های عمومی، ایستگاه‌های مترو، دفتر کار ، رستوران‌ها و … استفاده می‌کنیم. البته این که هر کدام از ما به این موضوع توجه کنیم قدم کوچکی محسوب می‌شود تا شاید بتوانیم از این افراد محافظت کنیم.

ما می‌توانیم با استفاده از عطرهای سبک و ملایم مخصوص روز مانند ادوتویلت‌ها تنها خودمان و البته شخصی که بسیار به ما نزدیک می‌شود، از رایحه عطرمان لذت ببریم.

پیشگیری و درمان حساسیت به عطر

اگر به عطر حساسیت دارید یا کسی را با این شرایط می‌شناسید، کارهای کوچکی هست که می‌توانید انجام دهید. می‌توانید هنگام خرید به محصولی که می‌خرید بیشتر توجه کنید، در مکان‌های عمومی و محل کار از عطرهای سبک مخصوص روز استفاده کنید تا دیگران را آزار ندهید، همچنین برای افراد با این نوع آلرژی داروهایی شبیه به داروهای حساسیت فصلی وجود دارد که با مراجعه به پزشک متخصص می‌توانید بیماری خود را کنترل کنید.

اگر به حساسیت و آلرژی به عطر و ادکلن مبتلا هستید تمام مواد معطر را از خود دور کنید؛ صابون‌ها، لوسیون‌های بدن، نرم کننده‌های پارچه، محصولات مراقبت پوست، لوازم آرایشی، خوشبو کننده هوا، اسپری اتاق، شمع‌های معطر، محصولات پاک کننده و خوشبو کننده همه را کنار بگذارید و از محصولات فاقد عطر استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید