آرایشی و زیبایی, محصولات بهداشتی, مراقبت و سلامتی

8 مزیت آلفا هیدروکسی اسید AHA چیست ؟

aha چیست آلفا هیدروکسی اسیدها (AHA)

8 مزیت شگفت انگیز کرم آلفا هیدروکسی اسید برای پوست


همه آنچه باید درباره AHA بدانید

تا به حال نام آلفا هیدروکسی اسیدها به گوش‌تان خورده است؟ بدون شک این عبارت را زیاد شنیده‌اید اما بیایید حالا با هم ببینیم آلفاهیدروکسی اسید چیست و چه فواید و احتمالا چه مضراتی دارد. این اسید فوق‌العاده عالی به طور طبیعی در میوه‌ها وجود دارد. آلفاهیدروکسی اسید در محصولات مراقبت از پوست برای لایه‌برداری، کاهش رنگدانه‌ها ، محو شدن علایم قابل مشاهده افزایش سن و همچنین بهبود بافت پوست استفاده می‌شود.

آن چه در این مقاله می‌خوانید :

  • آلفا هیدروکسی اسید (AHA ) چیست؟
  • فواید آلفا هیدروکسی اسیدها (AHA)
  • عوارض جانبی و مضرات آلفا هیدروکسی اسید
  • تفاوت بین AHA و BHA چیست؟
آلفا هیدروکسی اسید

آلفا هیدروکسی اسید

آلفا هیدروکسی اسید (AHA) چیست؟

آلفا هیدروکسی اسیدها یا AHA ها گروهی از ترکیبات شیمیایی طبیعی هستند. AHA ها از محصولات حیوانی یا گیاهی (مانند میوه‌ها و شیر) به دست می‌آیند. آنها معمولاً در محصولات مراقبت از پوست با اثرات ضد پیری استفاده می‌شوند زیرا این اسیدها به کاهش علائم پیری مانند چین و چروک، لکه‌های تیره و خطوط ظریف کمک می‌کنند و بافت و خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود می‌بخشند.

به طور کلی هفت نوع AHA وجود دارد که در محصولات مختلف مراقبت از پوست به کار می‌روند:

  • اسید گلیکولیک (به دست آمده از نیشکر)

  • اسید سیتریک (به دست آمده از مرکبات)

  • اسید لاکتیک (مشتق شده از لاکتوز)

  • هیدروکسی کاپروئیک اسید (مشتق شده از ژل رویال، ترشح شده توسط زنبورهای عسل)

  • اسید مالیک (به دست آمده از میوه هایی مانند گلابی و سیب)

  • هیدروکسی کاپریلیک اسید (مشتق شده از حیوانات)

  • اسید تارتاریک (به دست آمده از انگور)

تنها برخی از AHA ها مانند اسید گلیکولیک و اسید لاکتیک هستند که به طور گسترده در محصولات مراقبت از پوست استفاده می‌شوند و به همین دلیل است که این دواسید بیش از سایر اسیدها توسط محققان مورد مطالعه قرار می‌گیرند. معمولا AHA ها (اسیدهای گلیکولیک و لاکتیک) اثرات ملایمی روی پوست دارند و هیچ گونه تحریکی ایجاد نمی‌کنند. این اسیدها به عنوان لایه بردارهای شیمیایی عمل می‌کنند.

آنها پیوندهای بین سلولی پوست را حل کرده و روند ریزش طبیعی پوست را تسهیل می‌کنند و به این ترتیب به شما کمک می‌کنند تا به راحتی از شر سلول‌های مرده پوست خلاص شوید و پوستی نرم‌تر، صاف‌تر و روشن‌تر داشته باشید.

بیایید با هم  نگاهی به فواید AHA ها برای پوست بیندازیم.

فواید آلفا هیدروکسی اسیدها (AHA)

فواید آلفا هیدروکسی اسیدها (AHA)

فواید آلفا هیدروکسی اسیدها (AHA)

بهترین لایه برداری با AHA ها

ریزش و بازسازی سلول‌ها یک چرخه مداوم و تکرارشونده است. با این حال، با افزایش سن، این روند کند می‌شود. در نتیجه سلول‌های مرده پوست روی سطح پوست‌ما جمع می‌شوند. این اتفاق پوست را تیره و کدر می‌کند و همچنین باعث ایجاد لکه می‌شود. اینجاست که آلفاهیدروکسی اسیدها به کمک ما می‌آیند. AHA ها به پوست در فرآیند طبیعی ریختن سلول‌های مرده کمک می‌کنند.

پوستی شفاف‌تر و روشن‌تر

هنگامی که سلول‌های مرده پوست می‌ریزند، لایه تازه‌ای از سلول‌های جوان پدیدار می‌شوند. این لایه جدید روشن‌تر و درخشان‌تر است بنابر این پوست‌ما تازه، حجیم و انعطاف پذیرتر به نظر می‌رسد.

تقویت کلاژن

کلاژن فیبری است که پوست‌ما را جوان و صاف نگه می‌دارد. با افزایش سن، تولید کلاژن در پوست کاهش می‌یابد. همچنین قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید و آسیب‌های محیطی بر سنتز کلاژن تأثیر می‌گذارد. AHA ها با از بین بردن الیاف کلاژن قدیمی به تولید کلاژن تازه کمک می‌کنند.

کاهش چین و چروک و خطوط ریز با آلفا هیدروکسی اسید

AHA ها می‌توانند چین و چروک و خطوف ظریف پوست را کاهش دهند و بهبود قابل توجهی ایجاد کنند. نتایج مطالعاتی که به مدت 21 روز، روی 52 داوطلب بین سن 30 تا 55 انجام شده، شگفت‌انگیز بوده است. در پایان مطالعه چروک‌ها و خطوط ریز پوست به میزان چشمگیری بهبود یافته و پوست ظاهر بهتری پیدا کرده است.

کاهش هایپرپیگمنتاسیون

برخی AHA ها مانند اسید گلیکولیک و اسید لاکتیک به کاهش هایپرپیگمانتاسیون، لکه‌های تیره و ملاسما کمک می‌کنند. هر دوی این اسیدها معمولاً در لایه‌برداری شیمیایی و سایر روش‌های درمانی پوست برای برطرف کردن لکه‌های تیره به کار می‌روند. اسید گلیکولیک معمولاً برای درمان کک و مک و هایپرپیگمانتاسیون استفاده می‌شود زیرا می‌تواند به راحتی به پوست نفوذ کند. اسید لاکتیک برای درمان ملاسما استفاده می‌شود و نتایج خوبی از خود نشان داده است.

آیا آفا هیدروکسی اسید به درمان آکنه کمک می‌کند؟

AHA ها همچنین به درمان سطوح خفیف تا متوسط آکنه کمک می‌کنند. همان طور که می‌دانید مسدود شدن منافذ پوست باعث بروز آکنه می‌شود؛ AHA ها منافذ مسدود شده پوست را باز می‌کنند. آن‌ها همچنین از ایجاد هرگونه گرفتگی بیشتر هم جلوگیری می‌کنند.

بهبود عملکرد سایر محصولات

آلفاهیدروکسی اسیدها به پوست‌ما نفوذ کرده و لایه سلول‌های مرده پوست را می‌شکنند. وجود لایه‌ای از سلول‌های مرده مانع از جذب کرم‌های موضعی در عمق پوست‌ما می‌شود. پس از این که سلول‌های مرده از سطح پوست برداشته شدند، میزان جذب توسط پوست افزایش می‌یابد.

aha چیست آلفا هیدروکسی اسیدها

aha چیست آلفا هیدروکسی اسیدها

کاهش آسیب‌های نور خورشید

قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌تواند آسیب قابل توجهی به پوست‌ما وارد کند؛ مشکلاتی مانند لکه‌های تیره، برنزه شدن، چین و چروک‌ها و هایپرپیگمانتاسیون از جمله عوارض تابش خورشید هستند. استفاده از AHA ها می‌تواند اثرات نور خورشید را بر روی پوست ما به حداقل برساند.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) تحقیقات کاملی در مورد استفاده از AHAs برای مراقبت از پوست انجام داده است. در واقع استفاده از AHA ها ، به شرط رعایت دستورالعمل‌ها و استفاده مناسب از آن‌ها بی‌خطر است. احتمالا این سوال برایتان ایجاد  می‌شود که چه مقدار از AHA برای پوست من مناسب است؟ FDA استفاده از محصولاتی را توصیه می‌کند که غلظت AHA در آن‌ها کمتر از 10٪ باشد. این غلظت برای جلوگیری از بروز هر‌گونه عوارض جانبی است. اگر آلفاهیدروکسی اسیدها به درستی استفاده نشوند، ممکن است عوارض جانبی شدیدی در پی داشته باشند.

عوارض جانبی و خطرات کرم آلفاهیدروکسی اسید (AHA)

آلفا هیدروکسی اسیدها معمولاً هیچ مشکل پوستی عمده‌ای ایجاد نمی‌کنند. با این حال، اگر برای اولین بار از آنها استفاده می‌کنید، ممکن است مشکلاتی مانند موارد زیر را تجربه کنید:

  • سرخی
  • تورم
  • خارش
  • احساس سوزش
  • تغییر رنگ پوست
  • درماتیت

اسیدهای آلفا هیدروکسی پوست را نسبت به نور حساس می‌کنند و باعث آفتاب سوختگی می‌شود. به همین دلیل است که باید در هنگام استفاده از این محصولات از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنیم و تا حد ممکن از قرار گرفتن در معرض تابش خورشید خودداری کنیم. همچنین، در صورتی که یکی از مشکلات زیر را دارید حتما پیش از استفاده از آلفاهیدروکسی اسیدها با متخصص پوست تان مشورت کنید:

  • پسوریازیس
  • اگزما
  • آکنه روزاسه
  • بثورات پوستی

توجه:

از مصرف AHA ها روی پوست تحریک شده، زخم و بریدگی، خودداری کنید. 

زنان باردار و شیرده باید قبل از استفاده از محصولات حاوی AHA با پزشک مشورت کنند.

به غیر از AHA، نوع دیگری از اسیدهای هیدروکسی وجود دارد که معمولاً در محصولات مراقبت از پوست یافت می‌شود – بتا هیدروکسی اسید یا BHA .  هر دوی این اسیدها کاملا شبیه هستند، اما یک تفاوت ظریف وجود دارد.

تفاوت AHA و BHA چیست؟

هر دو AHA و BHA یک کار را انجام می‌دهند. آن‌ها پوست شما را صاف می‌کنند، علائم پیری را کاهش می‌دهند و رنگ پوستی یکنواخت به شما می‌دهند. با این حال، بر خلاف AHA ها، BHA ها از مواد طبیعی مشتق نمی‌شوند. BHA ها به طور معمول از اسید سالیسیلیک به دست می‌آیند. برخلاف AHA ها که محلول در آب هستند، BHA ها محلول در روغن هستند و به همین دلیل است که برای افراد با پوست نرمال تا خشک گزینه مناسبی به شمار می‌آیند.

در مقایسه با AHA ها، BHA ها کمتر باعث تحریک پوست می‌شوند بنابراین برای افرادی با پوست حساس و پوست مستعد آکنه مناسب هستند. با این حال، اگر مشکلات پوستی متعددی دارید و همچنین نگرانی‌های مرتبط با روند افزایش سن و اثرات آن بر پوست دارید، محصولات AHA برای شما بهترین انتخاب هستند.

همانطور که اشاره کردیم آلفا هیدروکسی اسیدها، اسیدهای طبیعی هستند که از محصولات حیوانی و گیاهی به دست می‌آیند. فواید آلفا هیدروکسی اسیدها برای پوست شما بسیار زیاد است، زیرا به کاهش علائم پیری مانند خطوط ریز، چین و چروک و لکه‌های تیره کمک می‌کند، بافت پوست را بهبود می‌بخشد و خاصیت ارتجاعی پوست را باز می‌گرداند.

اگرچه هفت نوع آلفا هیدروکسی اسید وجود دارد، اسیدهای گلیکولیک و لاکتیک به طور گسترده در محصولات مراقبت از پوست استفاده می‌شوند. آنها به لایه‌برداری، روشن شدن پوست، تقویت کلاژن، کاهش هیپرپیگمانتاسیون، درمان آکنه و جلوگیری از آسیب‌‌های ناشی از نور خورشید کمک می‌کنند. اگرچه آلفاهیدروکسی اسیدها برای پوست‌ما بی خطر هستند، اما اگر برای اولین بار از آن‌ها استفاده می‌کنید ممکن است عوارض جانبی کمی را تجربه کنید. بنابراین، قبل از استفاده از آنها حتما دستورالعمل‌ها را به دقت مطالعه کنید.

مقالات مرتبط با مراقبت از پوست در بازارومامگ

مراقبت و پیشگیری خشکی پوست

انتخاب بهترین کرم ضد آفتاب

1 دیدگاه در “8 مزیت آلفا هیدروکسی اسید AHA چیست ؟

دیدگاهتان را بنویسید