مراقبت از پوست, تناسب اندام و تغذیه, سبک زندگی, مراقبت و سلامتی

10 اصل ساده در مورد بهداشت ناحیه تناسلی خانم ها

بهداشت ناحیه تناسلی خانم‌ها

بهداشت ناحیه تناسلی خانم ها

نکات بهداشتی زنانه

دختر بودن با تمام زیبایی‌ها و جذابیت‌هایش کار ساده‌ای نیست؛‌ نگرانی‌های زیادی درمورد سلامت زنان و دختران و بهداشت آنان وجود دارد. چیزهای زیادی هست که همه زنان و دختران باید بدانند اما متاسفانه به دلیل تابوهای فرهنگی و کمبود آگاهی در مورد فیزیولوژی خانم‌ها این اطلاعات یا بسیار ناچیز است و یا به دلیل احساس شرم، حتی از مادر به دختر منتقل نمی‌شود. بنابراین انتقال اطلاعات بهداشتی بخصوص در مورد ناحیه تناسلی برای حفظ سلامت خانم‌ها بسیار مهم است.

همه زنان و دختران باید این نکات بهداشتی را بدانند چرا که با به دست آوردن اطلاعات لازم و شناخت بدن خود می‌توانند زندگی سالم‌تر و شادتری داشته باشند.

در ادامه ما در مجله اینترنتی بازاروما به 10 نکته در مورد بهداشت اندام جنسی بانوان می‌پردازیم.

آنچه می‌خوانید تجربه‌ها و توصیه‌های خواهرانه و مادرانه زنانی از سراسر جهان است که امیدوارند زنان و دختران،‌ امروز و آینده، زندگی بهتر،‌ شادتر و آزادتری را تجربه کنند.

10 عادت بهداشتی برای دختران و خانم‌ها

بهداشت ناحیه تناسلی خانم ها: همیشه ناحیه تناسلی خود را خشک و تمیز نگه دارید.

*این مهم است که:

اطمینان حاصل کنید اندام تناسلی‌تان همیشه خشک بماند. همان‌طور که می‌دانید، رطوبت در هر ناحیه از بدن ما می‌تواند احتمال رشد باکتری‌ها و قارچ‌های مضر را افزایش دهد و این می‌تواند در اندام زنانه منجر به برخی عفونت‌ها یا ترشحات واژن شود. علاوه بر این، رطوبت می‌تواند بوی ناحیه تناسلی شما را تغییر دهد، و بر تناسب اندام شما تأثیر مخرب بگذارد.

توجه: دقت داشته باشید که حتما بعد از شنا فورا لباس خود را عوض کنید و با لباس خیس نمانید.

 

بهداشت ناحیه تناسلی خانم ها: از دستمال توالت به روش صحیح استفاده کنید.

استفاده از دستمال برای خشک نگه داشتن این ناحیه از بدن یکی از 10 عادت بهداشتی برای دختران است و نکته *مهمی دارد:

خانم‌ها باید دستمال توالت را از جلو به عقب استفاده کنند. در غیر این صورت، باکتری‌ها از مقعد وارد دستگاه ادراری می‌شوند. این جابجایی می‌تواند منجر به بروز عفونت‌هایی مانند سیستیت شود که معمولاً توسط باکتری E. coli Bacteria  در دستگاه گوارش ایجاد می‌شود. اگر این عفونت‌ها پیچیده باشند، باکتری می‌تواند تا کلیه‌ها حرکت کند و مشکلات حادی را بوجود بیاورد. بنابراین، پیشگیری از بروز مشکلاتی از این دست، با ایجاد این عادت بهداشتی برای دختران بسیار مهم است تا در آینده دچار چنین مشکلاتی نشوند

با این اوصاف متوجه شدیم که تمیز کردن و خشک کردن ناحیه پرینه (Perineal Area) از جلو به عقب تا چه حد ضروری است؛ این کار از انتقال میکروب‌ها از مقعد به واژن جلوگیری می‌کند.

بهداشت ناحیه تناسلی خانم‌ها - مواد غذایی مفید

بهداشت ناحیه تناسلی خانم ها: غذاهای مفید و غذاهای مضر

نکته بعدی که باید بدانیم، آگاهی در مورد رژیم غذایی خانم‌ها است؛ غذاهایی هستند که مصرفشان برای خانم‌ها مفید است و همچنین غذاهایی هستند که باید از آن‌ها اجتناب کرد.

مواد غذایی مفید

آناناس در رژیم غذایی:

مشخص شده است که مصرف آناناس می‌توانند بر بوی بدن ما به ویژه بوی ناحیه تناسلی تاثیر داشته باشد. بعلاوه، مواد مغذی و آنزیم‌های موجود در آناناس برای پوست عالی است. میوه مفید دیگری که می‌توانیم به آن اشاره کنیم کرن‌بری (Cranberries) است.

نوشیدن آب را فراموش نکنید:

اما چیزی که شما بیش از همه به آن نیاز دارید، مقدار زیادی آب است. کم‌آبی بدن می‌تواند باعث تغییر در بو و حالت کلی واژن شود. برای این که از سلامت بدن خود مطمئن شوید لازم است همیشه خود را هیدراته نگه دارید. پس نوشیدن آب روزانه را فراموش نکنید.

غذاهایی که بهتر است کمتر مصرف شود:

غذاهایی مانند گوشت قرمز، لوبیا و شیر پرچرب می‌توانند رایحه بدن و ناحیه تناسلی را تغییر دهند و بوی بد و نامطبوعی ایجاد کنند.

بهداشت ناحیه تناسلی خانم ها: دوش واژینال ممنوع

بسیاری از زنان تصور می‌کنند حتما باید بعد از قاعدگی یا مقاربت جنسی دوش واژینال را انجام دهند. این افراد احساس می‌کنند با انجام دوش واژینال تمیزتر هستند و بهداشت را بیشتر رعایت کرده‌اند اما این کار می‌تواند ترشحات واژینال را تشدید کند. علاوه بر این، دوش واژینال باکتری‌های مفیدی را که از ناحیه تناسلی در برابر عفونت محافظت می‌کنند، از بین می‌برند.

*مهم است بدانیم انجام دوش واژینال باید تنها طبق نظر دکتر انجام شود.

بهداشت ناحیه تناسلی خانم ها: از شستشوی بدن با شوینده‌های معطر خودداری کنید.

همه ما عاشق شوینده‌های عطری خوشبو و شگفت‌انگیز هستیم اما هرگز نباید آن‌ها را در ناحیه حساس تناسلی استفاده کنیم. این کار می‌تواند تعادل pH طبیعی این ناحیه را به هم بریزد و تأثیر معکوس داشته باشد. کافی‌ست این بخش از بدن را تنها با آب گرم و به آرامی تمیز کنید. به همین سادگی!

بهداشت ناحیه تناسلی خانم ها: دمای آب مناسب

یکی از مهمترین موارد در رعایت بهداشت برای خانم‌ها استفاده از دمای آب مناسب است. هرگز از آب خیلی داغ برای شست و شوی ناحیه تناسلی استفاده نکنید. بدون شک حمام کردن با آب داغ احساس خیلی خوبی دارد. با این حال، برای شستن ناحیه تناسلی خود، آب ولرم یا آب خنک بهترین انتخاب است. به این ترتیب از هر گونه بو، ترشح غیر طبیعی یا هر چیز دیگری جلوگیری می‌کنید.

بهداشت ناحیه تناسلی خانم‌ها - وسایلی که همیشه باید همراه داشته باشیم

بهداشت ناحیه تناسلی خانم ها: لوازمی که باید همراه داشته باشید.

به عنوان یک دختر، ضروری است که همیشه وسایل بهداشتی را همراه داشته باشید. بهتر است همیشه در کیف خود یک لباس زیر تمیز، ‌تامپون، ‌پد روزانه، نوار بهداشتی و دستمال مرطوب داشته باشید تا در صورت نیاز بتوانید استفاده کنید و ناحیه تناسلی خود را از رطوبت یا آلودگی محافظت کنید.

بهداشت ناحیه تناسلی خانم ها: روزانه لباس زیر خود را عوض کنید.

خانم‌ها باید دست کم روزی یک بار لباس زیر خود را عوض کنند و هر شش ماه یا حداقل یک بار در سال لباس زیر‌های قدیمی را با جدید جایگزین کنید. اگر شورت و لباس زیر به طور مرتب شست و شو و تعویض نشود می‌تواند باعث بروز مشکلات سلامتی مانند عفونت ادراری و ترشحات برفک مانند شود.

بسیار مهم است لباس زیری که انتخاب می‌کنید از پارچه‌های نخی و قابل تنفس (Breathable) باشد تا از خشک و سلامت ماندن ناحیه واژن اطمینان حاصل کنید. لباس زیر نخی بهترین دوست یک خانم است. مواد پنبه‌ای به راحتی مایعات را جذب می‌کند و قابلیت تنفس دارد. به این ترتیب واژن همیشه خشک می‌ماند و بوی خوبی دارد.

هر چه لباس زیر شما قابلیت تنفس بیشتری داشته باشد، بهتر است.

نکته : سعی کنید بدون لباس زیر بخوابید، اجازه دهید ناحیه تناسلی در معرض هوا قرار بگیرد. لازم نیست هنگام خواب برهنه باشید یک لباس خواب بلند و گشاد را امتحان کنید.

 

10 عادت بهداشتی برای دختران و خانم‌ها

 

بهداشت ناحیه تناسلی خانم ها: لباس زیر را جداگانه بشویید.

نکته دیگری که بسیاری از خانم‌ها و دختران به آن توجه نمی‌کنند، جدا شستن لباس زیر است. می‌دانید که لباس زیر شما اولین لایه‌ای است که مستقیماً این قسمت حساس بدن را لمس می‌کند و مطمئنا نمی‌خواهید چیزی از سایر لباس‌ها به لباس زیر شما منتقل شود.  بنابراین، آن را جداگانه بشوئید، به خصوص اگر حیوانات خانگی خزدار مانند سگ، گربه، خرگوش و … دارید.

اگر لکه‌ای (از پریود یا ترشحات دیگر) روی لباس زیر خود مشاهده کردید، ساده‌تر است آن را با دست بشویید زیرا تمیز کردن آن راحت‌تر خواهد بود.

بهداشت ناحیه تناسلی خانم ها: هر 6 تا 12 ماه یک‌ بار لباس زیر خود را تعویض کنید.

ممکن است کمی زیاده روی به نظر برسد اما جایگزین کردن لباس زیر قدیمی با یک شورت نو یک عادت بهداشتی تقریباً اجباری برای جلوگیری از بروز مشکلات سلامتی است.

با وجود شستن مداوم، لباس زیرهای قدیمی، می‌توانند محل تجمع باکتری‌ها باشند و این امر به مرور زمان، باعث ترشح بیش از حد یا ناراحتی در ناحیه جنسی بانوان می‌شود.

ممکن است شما زمانی زودتر از 6 ماه را برای تجدید لباس زیر خود در نظر بگیرید. محدوده زمانی 6 تا 12 ماه یک قانون ثابت نیست بلکه زمانی پیشنهادی است که هر فرد با توجه به شرایط بدنی و بهداشتی یا اقتصادی خود ممکن است آن را تغییر دهد.

بهداشت ناحیه تناسلی خانم ها: دستان خود را قبل و بعد از رفتن به دستشویی با صابون بشویید

ما هرگز نمی‌دانیم چه باکتری یا آلودگی روی دست وجود دارد که می‌تواند منجر به عفونت‌های باکتریایی یا قارچی در ناحیه تناسلی شود، بنابراین همیشه قبل از رفتن به دستشویی دست خود را بشویید.

همچنین، ما نمی‌خواهیم باکتری‌های ناحیه تناسلی را  به صورت خود منتقل کنیم، زیرا می‌تواند باعث ایجاد جوش شود. پس باید بعد از رفتن به دستشویی دستان خود را با آب و صابون بشوئیم. شستن دست‌ها یکی از عادات بهداشتی ضروری است.

بهداشت ناحیه تناسلی خانم ها: روزانه پروبیوتیک مصرف کنید

کمبود پروبیوتیک‌ها می‌تواند تعادل باکتری‌های مفید بدن را برهم بزند و واژن را در وضعیت وحشتناکی قرار دهد (بوی بد، ترشح زیاد).

ما می‌توانیم پروبیوتیک‌ها را از رژیم غذایی روزانه خود دریافت کنیم یا از مکمل‌های پروبیوتیک استفاده کنیم. توصیه می‌شود زمانی که فردی تحت درمان با آنتی‌بیوتیک‌های خاص است، برای جلوگیری از کاندیدیازیس واژینال، از پروبیوتیک‌ها استفاده کند.

 

حتما برای استفاده از پروبیوتیک‌ها با پزشک خود مشورت کنید.

بهداشت ناحیه تناسلی خانم‌ها - در دوران قاعدگی (پریود) مراقب بهداشت تناسلی خود باشید

بهداشت ناحیه تناسلی خانم ها: در دوران قاعدگی (پریود) مراقب بهداشت تناسلی خود باشید

در دوران قاعدگی، باید به بهداشت دستگاه تناسلی توجه بیشتری داشته باشیم. در هنگام قاعدگی میزان اسیدیته کاهش می‌یابد و اسیدیته پایین یک شرایط ایده آل برای بروز عفونت خواهد بود. در هنگام پریود نیازی به شست و شوی بیشتر ناحیه تناسلی نیست اما تامپون‌ یا پد بهداشتی باید هر 4 تا 6 ساعت حتما تعویض شود.

بهداشت ناحیه تناسلی خانم ها: هنگام اپیلاسیون بسیار مراقب باشید

هنگام اپیلاسیون مراقب باشید که به خود آسیب نرسانید. زخم‌های باز محیط مناسبی برای رشد باکتری‌ها و عفونت‌ها بوجود می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آورند. همچنین لازم است دقت کنید تا در هنگام اپیلاسیون ناحیه تناسلی خود دچار التهاب و تحریک پوستی نشوید.

بهتر است موهای ناحیه تناسلی را به طور کامل حذف نکنید. در واقع موهای ناحیه تناسلی از اندام تناسلی در برابر بسیاری از باکتری‌ها محافظت می‌کنند، بنابراین عدم وجود موهای این بخش از بدن خطر ابتلا به عفونت را افزایش می‌دهد.

بهداشت ناحیه تناسلی خانم ها: لباس‌های تنگ نپوشید

پوشیدن لباس‌های تنگ می‌تواند سبب تحریک پوست ناحیه تناسلی شود. اصطکاک مداوم نه تنها باعث ایجاد احساس ناراحتی می‌شود بلکه باعث می‌شود بیشتر عرق کنید. در نتیجه رطوبت و پوست تحریک شده محیطی مناسب برای رشد باکتری‌ها و ایجاد بوی بد فراهم می‌آورد.

اگر لباس تنگ باشد و روی پوست ساییده شود، ممکن است خراش‌های جزئی ایجاد کند و منجر به بروز عفونت شود. در واژن باکتری‌های زیادی وجود دارد که در حالت نرمال برای سلامت بدن بسیار مفید هستند اما اصطکاک و رطوبت مداوم خطر بر هم خوردن تعادل باکتری‌های مفید و ایجاد عفونت را افزایش می‌دهد.

بهداشت ناحیه تناسلی خانم ها: استفاده از اسفنج ممنوع

هرگز ناحیه تناسلی را با اسفنج شست و شو ندهید. اسفنج‌ها مملو از باکتری هستند و باید از آنها اجتناب کرد. همچنین، پوست این ناحیه بسیار حساس است، بنابراین شست و شوی شدید می‌تواند باعث ساییدگی و تحریک پوست شود و این می‌تواند بعداً منجر به ایجاد عفونت شود.

ناحیه تناسلی را با دست تمیز و آب گرم به آرامی بشوئید و مراقب ناخن‌هایتان باشید. در هر شرایطی باید از ایجاد هر گونه ساییدگی، التهاب، تحریک و زخم شدن ناحیه تناسلی جلوگیری کنید. همچنین همیشه ناحیه تناسلی را خشک و تمیز نگه دارید و بهداشت جنسی را رعایت کنید تا دچار مشکلات و عفونت های واژینال نشوید.

 

شاید مطلب زیر هم برای شما مفید باشد

aha چیست آلفا هیدروکسی اسیدها (AHA)

aha چیست آلفا هیدروکسی اسیدها (AHA)

منبع

دیدگاهتان را بنویسید