سبک زندگی, مراقبت و سلامتی

عادت ماهیانه یا قاعدگی همه چیز درباره پریود

همه چیز درباره پریود - بازاروما

همه چیز درباره پریود ، عادت ماهیانه یا قاعدگی

پریود بخشی از چرخه قاعدگی است؛ خانم‌ها در زمان پریود چند روز دچار خون ریزی از ناحیه واژن می‌شوند. برای بیشتر خانم‌ها پریود هر 28 روز تکرار می‌شود، اما این زمان می‌تواند از هر 23 روز تا هر 35 روز در افراد مختلف متفاوت باشد. قاعدگی می‌تواند بین 2 تا 7 روز طول بکشد؛ معمولاً این زمان برای بیشتر زنان و دختران حدود 5 روز است. میزان خونریزی در 2 روز اول شدید است و به مرور کم‌تر می‌شود.

رنگ خون در روزهای ابتدایی پریود که خونریزی شدید است کاملا قرمز خواهد بود و هر قدر شدت خونریزی کمتر شود رنگ خون ممکن است از صورتی تا قهوه‌ای متغیر باشد.

به طور معمول خانم‌ها در طول هر دوره قاعدگی خود، حدود 20 تا 90 میلی لیتر خون از دست می‌دهند، اما برخی از خانم‌ها خونریزی شدیدتری را تجربه می‌کنند.

با مجله اینترنتی بازاروما همراه باشید.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

  • پریود از چه زمانی شروع می‌شود؟
  • محصولات بهداشتی
  • PMS یا سندروم پیش از قاعدگی
  • بارداری
  • تغییرات در دوره‌های قاعدگی و پریود
  • چه زمانی پریود متوقف می‌شود؟
  • صحبت در مورد پریود
  • سوالاتی که دختران در مورد پریود می‌پرسند
  • مشکلات پریود
  • درد تخمک گذاری

همه چیز درباره پریود: پریود از چه زمانی شروع می‌شود؟

برای بیشتر دختران، پریود معمولاً در حدود 12 سالگی شروع می‌شود، با این حال برای برخی از دختران ممکن است زودتر یا دیرتر اتفاق بیفتد. به هر حال تاخیر در شروع قاعدگی معمولاً موضوعی نگران کننده نیست.

همه چیز درباره پریود - محصولات بهداشتی- بازاروما

همه چیز درباره پریود: محصولات بهداشتی

محصولات بهداشتی، خونی که در طول قاعدگی از بدن خارج می‌شود را جذب یا جمع آوری می‌کنند. انواع اصلی محصولات بهداشتی عبارتند از:

  • نوار بهداشتی یا پد بهداشتی
  • تامپون
  • کاپ قاعدگی

نوار بهداشتی Sanitary pads

نوار بهداشتی یا پد بهداشتی محصولاتی هستند که یک طرف آن‌ها چسبنده است و به لباس زیر می‌چسبد تا پد را در جای خود ثابت نگه دارد. طرف دیگر پد دارای مواد جاذب است و خون را جذب می‌کند.

نوار بهداشتی در اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند تا متناسب با شدت پریود، محصول مناسب را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید پدهای قابل شستشو و قابل استفاده مجدد را تهیه کنید.

تامپون  Tampons

تامپون‌ها لوله‌های کوچک پنبه‌ای هستند که داخل واژن قرار می‌گیرند تا خون را قبل از خارج شدن از بدنتان جذب کنند.

دو نوع تامپون وجود دارد – تامپون‌هایی که با اپلیکاتور ارائه می‌شوند و تامپون‌های بدون اپلیکاتور که باید با کمک انگشتان خود آن را وارد واژن ‌کنید. در هر دو مدل، یک رشته در یک انتهای تامپون وجود دارد که از بدن بیرون می‌ماند تا برای برداشتن تامپون از آن استفاده کنید.

روی بسته بندی تامپون‌ها نحوه استفاده از آنها توضیح داده شده است. اگر تامپون به درستی وارد شود، نباید وجود آن را احساس کنید. اگر می‌توانید تامپون را احساس کنید یا درد دارید، ممکن است به درستی وارد نشده باشد.

امکان ندارد تامپون درون بدن شما گم شود. واژن شما آن را محکم در جای خود نگه می‌دارد و سپس با جذب خون،‌ تامپون منبسط می‌شود. بنا براین جای هیچ گونه نگرانی در این مورد وجود ندارد.

کاپ قاعدگی Menstrual cup

کاپ قاعدگی محصول جایگزین نوار بهداشتی و تامپون است. این محصول از سیلیکون ساخته شده است و داخل واژن قرار می‌گیرد. کاپ‌های قاعدگی به جای جذب خون، خون را جمع آوری می‌کنند و برخلاف تامپون‌ها و اغلب نوارهای بهداشتی که پس از استفاده دور انداخته می‌شوند، می‌توانید کاپ‌‌های خود را بشویید و دوباره از آن‌ها استفاده کنید.

همه چیز درباره پریود: PMS  یا سندرم پیش از قاعدگی

تغییرات در سطح هورمون‌های بدن قبل از پریود می‌تواند باعث تغییرات فیزیکی و احساسی شود. این تغییرات با عنوان PMS  یا سندرم پیش از قاعدگی و همچنین PMT  یا تنش قبل از قاعدگی شناخته می‌شود.

علائم احتمالی زیادی برای PMS وجود دارد، اما علائم رایج‌تر عبارتند از:

  • نفخ
  • حساسیت سینه
  • نوسانات خلقی
  • تحریک پذیری
  • لکه های پوستی
  • از دست دادن میل جنسی

علائم سندروم پیش از قاعدگی یا PMS معمولا با شروع قاعدگی بهبود می‌یابند و چند روز پس از آن کاملا ناپدید می‌شوند. البته همه زنانی که پریود می‌شوند PMS را تجربه نمی‌کنند.

بازاروما مگ این مطلب را در ویرگول هم منتشر کرد

همه چیز درباره پریود: بارداری

تخمین زمان باروری می‌تواند کاری دشوار باشد. بارداری تقریباً در زمان تخمک گذاری اتفاق می‌افتد که حدود 12 تا 16 روز قبل از شروع پریود بعدی است. اسپرم می‌تواند تا 7 روز در داخل بدن زن زنده بماند. این بدان معناست که زمان باروری شما در اوایل چرخه قاعدگی افزایش می‌یابد.

اگر تخمک گذاری نداشته باشید نمی‌توانید باردار شوید. برخی روش‌های هورمونی پیشگیری از بارداری، مانند قرص‌های ضد بارداری ترکیبی، چسب ضد بارداری و تزریق ضد بارداری، از تخمک گذاری جلوگیری می‌کنند.

همه چیز درباره پریود - تغییرات در دوره های قاعدگی و پریود - بازاروما

 

 

همه چیز درباره پریود: تغییرات در دوره های قاعدگی و پریود

دوره‌های پریود شما ممکن است تغییر کنند و طولانی‌تر یا کوتاه‌تر شوند. این لزوما به معنای وجود مشکل نیست، اما بهتر است توسط پزشک بررسی شود. می‌توانید به یک پزشک عمومی یا پزشک زنان مراجعه کنید. همچنین خونریزی بین دو چرخه قاعدگی، خونریزی بعد از رابطه جنسی و خونریزی بعد از یائسگی باید حتما توسط پزشک بررسی شود. علت این اتفاقات ممکن است ناشی از عفونت، ناهنجاری در دهانه رحم و یا در موارد نادر، نشانه سرطان باشد.

اگر رابطه جنسی داشتید و بعد از آن پریود نشدید، ممکن است باردار باشید. باید تست بارداری داده و آزمایش بارداری را به یک پزشک نشان دهید.

همه چیز درباره پریود: چه زمانی پریود متوقف می شود؟

پریودهای شما تا رسیدن به سن یائسگی که معمولاً در اواسط 40 تا 50 سالگی اتفاق می‌افتد، ادامه خواهد داشت. توقف عادت ماهیانه معمولا به یکباره اتفاق نمی‌افتد و ممکن است پریود شما طی چند ماه یا چند سال به طور کامل قطع شود.

همه چیز درباره پریود: مشکلات پریود

در بیشتر دختران پریود از حدود 12 سالگی آغاز می‌شود، اما ممکن است برای برخی از 8 سالگی شروع شود، بنابراین مهم است که از سنین پایین با دختران در مورد پریود صحبت کنید و آنها را برای این شرایط آماده کنید. به همه سوالات دخترتان بدون خجالت و به موقع پاسخ دهید. فراموش نکنید پریود یک امر طبیعی است که به هیچ عنوان خجالت آور نیست و نباید به عنوان یک نقص در نظر گرفته شود.

همه چیز درباره پریود: صحبت در مورد پریود

در مورد پریود و قاعدگی صحبت کنید. پریود یک اتفاق طبیعی است و دختر شما باید همه چیز را درباره آن بداند. از او بپرسید آیا چیزی درباره پریود شنیده است و بعد صحبت را آغاز کنید. از کلمات واضح استفاده کنید، روشن حرف بزنید و به او اطمینان بدهید که پریود بخشی از روند طبیعی زندگی و رشد است.

علاوه بر دخترها،‌ پسرها هم باید درباره پریود بیاموزند. آن ها هم باید بدانند که این اتفاقی طبیعی است. پسرها باید با این چرخه طبیعی و تغییرات ناشی از آن به صورت علمی آشنا شوند.

وقتی یک دختر پریود می‌شود، نشانه این است که بدن او اکنون آمادگی باروری دارد بنابراین مهم است که او درباره باردار شدن و پیشگیری از بارداری نیز بداند.

همه چیز درباره پریود -سوالاتی که دختران در مورد پریود می‌پرسند - بازاروما

 

 

همه چیز درباره پریود: سوالاتی که دختران در مورد پریود می‌پرسند

پریودهای من از چه زمانی شروع می شود؟

علائمی وجود دارد که نشان می‌دهد شروع اولین پریود نزدیک است؛ رشد موهای زیر بغل و ناحیه تناسلی یکی از این نشانه‌ها است. به طور معمول، حدود 2 سال پس از شروع رشد سینه‌ها، پریودها شروع می‌شوند. یک دختر تقریبا اولین قاعدگی خود را در حدود 12 سالگی تجربه می‌کند، البته این زمان از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

چرا پریودهای من هنوز شروع نشده است؟

قاعدگی زمانی شروع می‌شود که بدن آماده باشد. شروع پریود معمولا زمانی بین 8 تا 17 سالگی یا 2 سال پس از بروز اولین علائم بلوغ اتفاق می‌افتد.

دلایل احتمالی تاخیر در قاعدگی عبارتند از: کمبود وزن، انجام ورزش‌های سنگین از جمله رقص، ژیمناستیک، دو و میدانی، استرس و عدم تعادل هورمونی.

اگر قاعدگی شما در سنین 13 سالگی هنوز شروع نشده است، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. پزشک شما ممکن است برای بررسی سطح هورمون آزمایش خون را به شما پیشنهاد دهد. همچنین ممکن است به یک متخصص (معمولاً یک متخصص زنان) ارجاع داده شوید تا دریابید که چه چیزی باعث تاخیر در پریودهای شما می‌شود و درباره درمان‌های ممکن صحبت کنید.

چگونه برای اولین پریود خود آماده شوم؟

قبل از اینکه واقعاً اتفاق بیفتد، با والدین خود یا بزرگسال دیگری که به او اعتماد دارید صحبت کنید.

بهتر است همیشه نوار بهداشتی همراه خود داشته باشید.

اگر در مدرسه به پد بهداشتی نیاز پیدا کردید، از معلم یا اولیای مدرسه درخواست کمک کنید.

اولین قاعدگی من چقدر طول می‌کشد؟

اولین قاعدگی شما ممکن است زیاد طول نکشد، احتمال دارد چند ماه طول بکشد تا بدن به یک الگوی منظم برسد. به عنوان یک قاعده کلی، پس از تنظیم دوره پریودتان، هر 23 تا 35 روز یک بار پریود خواهید شد و هر بار زمانی بین 2 تا 7 روز طول می‌کشد.

در هر پریود چقدر خون از دست خواهم داد؟

ممکن است زیاد به نظر برسد، اما فقط حدود 20 تا 90 میلی لیتر است. این مقدار خون به یکباره از بدن شما خارج نمی‌شود ممکن است صبح که از خواب بیدار می‌شوید یک لکه کوچک روی لباس یا ملحفه خود ببینید. به هر حال جای هیچ گونه نگرانی نیست.

اگر خون پریود از لباسم نشت کند چه کار کنم؟

سعی کنید همیشه نوار بهداشتی، لباس زیر و شلوار اضافه همراه خود داشته باشید تا بتوانید به موقع لباس خود را عوض کنید.

آیا تامپون در بدن من گم می شود؟

نه، هرگز. وقتی تامپون را وارد بدن می‌کنید، در واژن شما باقی می‌ماند. همه تامپون‌ها دارای یک رشته هستند که خارج از بدن شما می‌ماند. با استفاده از این رشته می‌توانید تامپون را هر زمان که خواستید خارج کنید.

همه چیز درباره پریود: مشکلات پریود

بهتر است هر ماه چرخه پریود خود را یادداشت کنید. یادداشت علائم و اتفاقات روزانه درهنگام نیاز به درمان بسیار به شما کمک خواهد کرد. در صورت بروز مشکل در چرخه پریود می‌توانید به یک پزشک عمومی یا پزشک متخصص مراجعه کنید.

پریود دردناک

احساس درد در دوره پریود بسیار شایع است و این معمولاً به دلیل انقباض رحم برای بیرون راندن خون ایجاد می‌شود. ورزش کردن ممکن است به تسکین درد کمک کند. همچنین مصرف مسکن‌های بدون نسخه مانند ایبوپروفن می‌تواند موثر باشد.

 

اما اگر آسم یا مشکلات معده، قلب، کلیه یا کبد دارید، از ایبوپروفن یا آسپرین استفاده نکنید. همچنین افراد زیر 16 سال نباید آسپرین مصرف کنند.

 

درمان‌های هورمونی پیشگیری از بارداری مانند قرص‌های ضد بارداری ترکیبی، سیستم داخل رحمی IUS، چسب ضد بارداری و تزریق ضد بارداری می‌تواند درد پریود را کاهش دهد.

اگر درد آنقدر شدید است که زندگی روزمره شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

دوره‌های پریود سنگین

برخی از زنان به طور طبیعی پریودهای سنگین‌تری نسبت به سایرین دارند، اما اگر پریودهای شما آنقدر سنگین است که بر زندگی شما تأثیر می‌گذارد، باید با پزشک خود صحبت کنید. از جمله اطلاعات مفیدی که باید در اختیار دکتر قرار بدهید زمان تعویض پد، تامپون یا کاپ قاعدگی است. پزشک علت خونریزی شدید شما را بررسی می‌کند. این بررسی‌ها ممکن است شامل معاینه فیزیکی، آزمایش خون یا اسکن باشد.

درمان‌های دوره‌های پریود سنگین می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • برخی از انواع درمان‌های پیشگیری از بارداری هورمونی، مانند سیستم داخل رحمی IUS  یا قرص‌های ضد بارداری ترکیبی
  • مسکن‌های ضد التهابی مانند ایبوپروفن یا مفنامیک اسید
  • قرص پروژسترون
  • جراحی (با توجه به علت)

پریودهای نامنظم

یک دوره معمولاً 2 تا 7 روز طول می‌کشد و متوسط دوره آن 5 روز خواهد بود. طول چرخه قاعدگی نیز در زنان متفاوت است، اما به طور متوسط هر 28 روز یکبار پریود تکرار می‌شود. چرخه های منظم که طولانی‌تر یا کوتاه‌تر از این هستند، از 23 تا 35 روز، طبیعی محسوب می‌شوند. اما برخی زنان چرخه قاعدگی نامنظم دارند. این بی‌نظمی در پریود می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • زمان بین پریودهای شما (ممکن است زود یا دیر شوند)
  • مقدار خونی که از دست می‌دهید (قاعدگی ممکن است سنگین یا سبک باشد)
  • تعداد روزهایی که دوره طول می‌کشد

پریودهای نامنظم می‌تواند در دوران بلوغ و درست قبل از یائسگی اتفاق بیفتد. تغییر روش پیشگیری از بارداری نیز می‌تواند چرخه طبیعی قاعدگی شما را مختل کند.

پریودهای از دست رفته

دلایل زیادی وجود دارد که چرا ممکن است یک یا چند دوره پریود خود را از دست بدهید، یا اینکه چرا عادت ماهانه ممکن است به طور کلی متوقف شود.

برخی از دلایل رایج عبارتند از:

  • بارداری
  • فشار
  • کاهش وزن ناگهانی
  • ورزش بیش از حد
  • رسیدن به سن یائسگی

اگر پریودهای شما متوقف شده است و نگران هستید، لازم است به پزشک مراجعه کنید.

PMS  سندرم پیش از قاعدگی

تصور می‌شود PMS یا سندروم پیش از قاعدگی با تغییر سطح هورمون‌ها در طول چرخه پریود مرتبط است. همه خانم ها به PMS مبتلا نمی‌شوند. دامنه و شدت علائم در PMS از فردی به فرد دیگر متفاوت است. این علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • نوسانات خلقی
  • احساس افسردگی یا تحریک پذیری
  • سردرد
  • خستگی
  • نفخ
  • حساسیت سینه

علائم معمولاً 2 هفته قبل از قاعدگی شما شروع شده و با نزدیک شدن به زمان پریود تشدید می‌شوند و پس از شروع قاعدگی کاهش یافته و از بین می‌روند.

اندومتریوز Endometriosis

آندومتریوز وضعیتی است که در آن بافتی شبیه به لایه داخلی رحم (آندومتر) در سایر مکان‌های خارج از رحم مانند تخمدان‌ها و لوله‌های فالوپ رشد می‌کند. همه زنان علائم ندارند، اما اندومتریوز می‌تواند باعث ایجاد موارد زیر شود:

  • پریودهای دردناک، سنگین یا نامنظم
  • درد لگن
  • درد در حین یا بعد از رابطه جنسی
  • درد یا ناراحتی هنگام رفتن به توالت
  • وجود خون در ادرار

اگر علائم اندومتریوز را دارید، به خصوص اگر تأثیر زیادی بر زندگی شما داشته باشد، حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

همه چیز درباره پریود: درد تخمک گذاری

برخی از خانم ها هنگام تخمک گذاری دچار درد یک طرفه در ناحیه زیر شکم می‌شوند. درد می‌تواند یک گرفتگی مبهم یا تیز و ناگهانی باشد. می‌تواند فقط چند دقیقه طول بکشد یا 1 تا 2 روز ادامه یابد. برخی از زنان در زمان تخمک گذاری کمی خونریزی واژینال را تجربه می‌کنند.

تخمک گذاری دردناک را معمولاً می‌توان با درمان‌های ساده‌ای مانند حمام آب گرم یا مصرف مسکن های بدون نسخه کاهش داد.

اما اگر درد و ناراحتی زیادی دارید، لازم است به پزشک مراجعه کنید.

 

 

شاید به این مطالب علاقمند باشید

10 اصل ساده در مورد بهداشت ناحیه تناسلی خانم ها

 

 

 

منبع 1

منبع 2

منبع 3

دیدگاهتان را بنویسید