مراقبت و سلامتی, تناسب اندام و تغذیه, مراقبت از پوست

مراقبت و پیشگیری خشکی پوست

مراقبت و پیشگیری خشکی پوست

مراقبت و پیشگیری خشکی پوست

چرا ایجاد می‌شود؟ چگونگی مراقبت و پیشگیری خشکی پوست

پوست خشکی دارید؟ پوست‌تان تحریک شده است؟ از خارش پوست‌تان رنج می‌برید؟ اگر جواب شما به این سوالات مثبت است پس زمان آن رسیده که روتین مراقبت از پوست خود را تغییر دهید و موارد زیر را جهت مراقبت و پیشگیری خشکی پوست خود به کار ببندید.

آنچه در ادامه این مطلب می‌خوانید:

  • پوست خشک چیست؟
  • علایم خشکی پوست
  • چه چیزی باعث خشکی پوست می‌شود؟
  • راهکارها و پیشگیری از خشکی پوست
  • روتین روزانه مراقبت از پوست‌های خشک

پوست خشک چیست؟ آیا پوست من خشک است؟

پوست خشک یکی از مشکلات شایع پوستی است که با نداشتن رطوبت کافی در لایه بیرونی پوست ( اپیدرم ) تعریف می‌شود. در بیشتر موارد، خشکی پوست به دلیل تغییرات فصلی/محیطی مانند افزایش یا کاهش ناگهانی دما، رطوبت کم هوا یا استفاده زیاد از آب داغ اتفاق می‌افتد. خوشبختانه جای نگرانی نیست و با ایجاد تغییرات ساده در روتین پوست خود، می‌توانید خشکی پوست‌تان را برطرف کنید.

توجه:

درصورتی که مشکل خشکی پوست شما دائمی‌ست ، توصیه می‌کنیم علاوه بر آنچه ما در بازاروما مگ برای شما تهیه کرده‌ایم با یک پزشک یا متخصص پوست مشورت کنید تا بهترین و ایمن‌ترین راه را برای درمان پوست‌تان به شما معرفی کنند.

علائم خشکی پوست

برای مراقبت و پیشگیری خشکی پوست ابتدا باید بدانیم گاهی خشکی پوست یک وضعیت موقت است ، مثلا ما معمولا در طول زمستان دچار خشکی پوست می‌شویم اما با این حال خشکی پوست می‌تواند یک مشکل همیشگی باشد. مجموعه‌ای از عوامل ، مانند آب و هوا، سن، محل زندگی، سلامتی و موارد دیگر ، می‌توانند در خشکی پوست‌ما نقش داشته باشند.

پوست خشک ممکن است یک یا چند مورد از نشانه‌های زیر را داشته باشد:

  1. سفت شدن پوست
  2. زبر، زمخت و خشن شدن پوست
  3. خارش و حساسیت
  4. ترک خوردن، پوسته پوسته شدن، ور آمدن یا جداشدن لایه های بزرگی از پوست
  5. لکه های خاکستری و دودی روی پوست
  6. قرمز شدن و تحریک پوست

برای مراقبت و پیشگیری خشکی پوست ابتدا باید بدانیم :

چه چیزی باعث خشکی پوست می‌شود؟

همه ما با هر نوع پوستی ممکن است به خشکی پوست دچار شویم چه با پوست خشک به دنیا آمده باشیم یا با پوست چرب ، همیشه ممکن است در اثر برخی محرک‌های بیرونی دچار خشکی پوست شویم.

تاثیر کم آبی و رژیم غذایی بر روی پوست

کم آبی بدن در کنار مشکلات بسیاری که ایجاد می کند، ممکن است پوست را هم دچار کم آبی کند. با کمبود رطوبت یا آب، پوست شما خشک، کدر و خارش دار می‌شود.

عوامل محیطی مانند باد سرد، تهویه هوا و گرما همگی می‌توانند باعث کم آبی پوست شما شوند. عواملی مانند سبک زندگی از جمله رژیم غذایی نامناسب، نوشیدن بیش از حد الکل، کمبود خواب و حتی تعریق زیاد ناشی از تمرینات سخت در باشگاه، همگی می‌توانند منجر به دهیدراته شدن و خشکی پوست شوند.

خوردن غذاهای سالم که سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین‌ها هستند به‌ویژه ویتامین‌های E ، A و C  می‌تواند به حفظ و بازیابی سطح هیدراتاسیون کمک کند. غذاهای غنی از آب مانند خیار، هندوانه و توت فرنگی دوست شما برای هیدراته ماندن هستند.

به یاد داشته باشید که هر روز حداقل 8 لیوان یا 2 لیتر آب بنوشید تا پوست و بدن‌تان از شما تشکر کند.

شرایط آب و هوایی وتاثیر آن بر پوست بدن

رطوبت، بادهای تند و سرما همه می‌توانند در خشک شدن پوست شما نقش داشته باشند. با سردتر شدن هوا و کاهش سطح رطوبت در ماه‌های پاییز و زمستان، احتمال خشکی پوست افزایش می‌یابد. بعلاوه، انتقال ناگهانی از محیط سرد بیرون به فضای گرم خانه،  بر توانایی پوست‌ما برای حفظ رطوبت تأثیر می‌گذارد و می‌تواند پوست ما را خشک کند.

فقط در ماه‌های سرد نیست که باید از پوست خود مراقبت بیشتری کنید. هوای مرطوب و گرم تابستان هم می‌تواند پوست را خشک کند، بنابراین اگر چه در تابستان به مرطوب‌کننده سبک‌تری نیاز داریم ، اما مهم است بدانیم که باید در تمام طول سال پوست را مرطوب نگه داریم.

صابون های خشن

صابون‌های قوی و شوینده‌های بدن که با درصد بالایی از مواد شیمیایی ساخته می‌شوند هم می‌توانند باعث خشکی پوست شوند. اگر حس می‌کنید که پوست شما بعد از شست و شو خشک یا حساس‌تر می‌شود، احتمالا زمان آن رسیده که به فکر تعویض صابون خود باشید.

سایر عوامل خشکی پوست

دلایل و محرک‌های مختلفی برای بروز خشکی پوست وجود دارد؛ از محرک‌های محیطی گرفته تا محرک‌های ژنتیکی و هورمونی. گاهی اوقات نمی‌توان فهمید که دقیقاً چه چیزی باعث تشدید خشکی پوست‌ما می‌شود. شنا کردن بیش از حد و همچنین روند سالخوردگی از عواملی هستند که می‌توانند بر سطح رطوبت پوست‌ما تأثیر بگذارند.

به همین دلیل است که مراقبت از پوست ، یافتن راه‌حل‌ها و استفاده از روش‌های مفید پیشگیری ، گامی بسیار مهم در کنترل وضعیت پوست ما محسوب می‌شود.

راهکارها و پیشگیری خشکی پوست

اغلب خشکی پوست معمولا چیز نگران کننده‌ای نیست و راه‌های زیادی برای درمان و پیشگیری از آن وجود دارد. ایجاد تغییرات ساده در روتین پوستی می‌تواند خشکی را از بین برده و پوست را احیا کند.

پوستت را مرطوب نگه دار

مرطوب کردن پوست به حفظ رطوبت و جلوگیری از خشک شدن پوست کمک می‌کند. اگر متوجه شدید که مرطوب‌کننده فعلی‌تان برایتان اثربخش نیست می‌توانید از کره بدن حاوی ویتامین E استفاده کنید. ویتامین E فواید زیادی برای پوست دارد، این ویتامین به تغذیه ناخن، مو و پوست کمک بسیاری می‌کند.

زمان دوش گرفتنت را کاهش بده

همه ما از حمامی گرم و طولانی لذت می‌بریم اما اگر دچار خشکی پوست باشیم این کار فقط باعث خشکی بیشتر پوست‌ما خواهد شد. با کاهش دادن زمان حمام و استفاده از آب ولرم به جای آب داغ کمک زیادی به هیدراته ماندن پوست‌مان کرده‌ایم.

صابون را فراموش کن

برخی از صابون‌ها و شوینده‌های بدن می‌توانند پوست‌ما را به شدت خشک کنند. هنگامی که به دنبال یک صابون یا ژل دوش جدید هستید، با دقت انتخاب کنید و یک شوینده ملایم دارای نرم کننده برای پوست‌های دچار خشکی بهترین گزینه است.

SLS یک ماده مراقبت از پوست است که می‌تواند پوست خشک را تحت تأثیر قرار دهد.

روال روزانه مراقبت از پوست برای پوست‌های خشک

با افزودن این مراحل ساده و در عین حال مفید به روتین روزانه مراقبت از پوست، پوستی شاداب و درخشان داشته باشید:

شاورژل آبرسان به پوست

اگر پوست خشکی دارید بهتر از به جای استفاده از صابون شاور ژل را امتحان کنید بخصوص نمونه‌هایی که خاصیت آبرسانی دارند .

لایه برداری کنید و پوست خشک را پاک کنید

لایه برداری یک مرحله کلیدی در مراقبت از پوست برای بهبود پوست خشک است که به از بین بردن سلولهای مرده از سطح پوست کمک کند. لایه برداری پوست خشک را جوان می‌کند، ناخالصی‌ها را از بین می‌برد و پوستی نرم و درخشان برای شما به ارمغان می‌آورد.

پوست را مرطوب کنید

با مرطوب کردن روزانه پوست، خشکی پوست را کنترل کنید. مطمئن شوید که مرطوب‌کننده‌تان را متناسب با فصول سال عوض می‌کنید، در طول ماه‌های تابستان از مرطوب‌کنندهای سبک‌تر و برای فصول سرد از مرطوب‌کنندهای غنی‌تر انتخاب کنید.

کره‌های بدن یک درمان ضروری برای مراقبت از پوست برای افرادی با پوست خشک است. کره‌های بدن عموما دارای شی‌باتر و روغن نارگیل هستند که برای احیای پوست کدر و خشک عالی عمل می‌کنند و احساس نرمی ابریشم مانندی در پوست ایجاد می‌کنند، بعلاوه کارآبرسانی به پوست را به خوبی انجام می‌دهند و رایحه فوق العاده‌ای هم دارند.

مراقبت از دست های خشک

وقتی نوبت به روتین روزانه مراقبت از پوست می‌رسد، هرگز دستهایتان را فراموش نکنید! دست‌های ما همیشه سخت کار می‌کنند، بنابراین به مراقبت بیشتری نیاز دارند، مخصوصاً در فصول سردتر که بیشتر مستعد خشکی هستند.

لب‌ها را هیدراته نگه دارید

 عوامل محیطی می‌توانند بر لب‌های ما هم تأثیر بگذارند. دقت کنید که برای حفظ رطوبت لب‌ها و محافظت آن‌ها از اشعه مضر خورشید حتما از بالم لب با فاکتور حفاظتی SPF استفاده کنید.

منبع برای مراقبت و پیشگیری خشکی پوست

https://www.ilovecosmetics.co.uk/blog/how-to-treat-dry-skin/

دیدگاهتان را بنویسید