عطر

نت عطر چیست؟ چند نت عطر وجود دارد؟

درباره نت های عطر بیشتر بدانیم

 نت عطر دقیقا به چه چیزی گفته می‌شود؟

آیا می‌دانید نت عطر چیست؟ به چه چیزی نت عطر می‌گویند و چند نت عطر وجود دارد؟

حتما تا به حال از فروشندگان یا بلاگرهای عطر شنیده‌اید که عطرها از نت‌های متعدد و متفاوتی تشکیل شده‌اند؛ اما بیایید با هم ببینیم که نت عطر چیست‌ و در هر عطر از چند نت استفاده می‌شود.

با ما در بازاروما همراه باشید تا با هم درباره نت عطر بیشتر بدانیم.

نت عطر چیست؟

عطرها معمولا از سه لایه رایحه با نسبت‌های مختلف تشکیل شده‌اند و هر لایه متشکل از یک یا چند نت عطری ست:

  • نت‌های آغازین یا همان نت‌های اولیه که 20 تا 30 درصد رایحه را تشکیل می‌دهند.
  • نت‌های میانی یا قلب که تا 70 درصد از رایحه را به خود اختصاص می‌دهند.
  • نت‌های پایه که 10 تا 20 درصد کل رایحه را تشکیل می‌دهند و با ظرافت تمام با هم ترکیب می‌شوند.

 

نت عطر - نتهای آغازین - بازاروما

نت‌های بالایی، نت‌های اولیه یا نت های آغازین Top Notes

نت‌های آغازین در حقیقت همان چیزی ست که هنگام اسپری کردن عطر روی پوست خود، احساس می‌کنید؛ این نت های عطری در حقیقت اولین لایه از رایحه را می‌سازند.

لایه نخست عطر، از مولکول‌های کوچک، سبک و فرار تشکیل شده است و اولین درک و دریافت فرد از بوی عطر بر اساس استشمام همین نت‌های اولیه شکل می‌گیرد.

بنابر این نت‌های بالایی در فروش عطرها نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند.

با این حال، لایه اول عطر ماندگاری کمی دارد و چندان دوام نمی‌آورد؛ نت‌های اولیه تنها حدود 10 تا 15 دقیقه باقی می‌مانند و سپس به سرعت محو می‌شوند.

رایحه عطر در این لایه معمولا تازه یا Fresh، جدید یا New و تند یا Sharp توصیف می‌شود.

اسانس‌ها یا نتهایی که اغلب در این لایه از عطر وجود دارد عبارتند از نارنج ، نارنگی ، توت و برخی نت های شیرین گل.

 

نت عطر - نتهای میانی - بازاروما

نت‌های میانی یا نت‌های قلب

از نت‌های میانی به عنوان “قلب” عطر (نت قلب) نیز یاد می‌شود. بعد از ناپدید شدن اولین لایه از رایحه عطر، نت‌های میانی پدیدار می شوند. این نتهای عطر با عمری طولانی تر و رایحه ای عمیق تر و غنی تر  روی پوست شما باقی می‌مانند.

تقریبا از 10 تا 20 دقیقه پس از اسپری کردن عطر تا زمانی حدود یک ساعت و نیم بعد، رایحه لایه میانی عطر فعال می‌شود. این زمانی است که رایحه تند اولیه به آرامی از بین می‌رود و عطر آرام آرام شیرین تر می‌شود تا قوی‌ترین تأثیر را ایجاد کند.

به همین دلیل است که  لایه میانی را “قلب” عطر می‌نامیم  و هنگامی که رایحه این لایه ظاهر می‌شود، الکل موجود در ترکیب عطر تقریباً تبخیر شده است. این لایه میانی عموما حاوی اسانس های گلی بسیار غنی است.

مواد تشکیل دهنده رایحه میانی عطر نسبت به نت‌های ابتدایی کمتر تبخیر می‌شوند. این لایه معمولا از نت‌های  گل رز، یاسمن، نیلوفر و اسطوخودوس تشکیل شده است.

رایحه در این سطح، پس از تجربه  لایه واضح و تند نخستین،  ملایم و متعادل توصیف می‌شود. این لایه از عطر پس از گذشت  15 تا 20 دقیقه بعد از اسپری کردن عطر ظاهر می‌شود و معمولاً بسته به نوع ترکیب آن بین 2 تا 6 ساعت دوام می‌آورد.

نت عطر -نتهای پایه - بازاروما

نت‌های پایه

نت های پایه یا پایانی، عمیق‌ترین نت های عطر هستند که به سختی تبخیر می‌شوند. آنها معمولاً عطر و بویی قوی دارند و مدتی طولانی باقی می‌مانند.

لایه پایانی عطرها معمولا از نت های چوب ، چرم ، وانیل و… تشکیل شده است که بسیار “عمیق” توصیف می‌شوند و با توجه به میزان غلظت می‌توانند از 8 تا 24 ساعت دوام بیاورند.

اگر چه آخرین لایه رایحه یا همان نت های پایانی،‌مدت زمانی طولانی با شما می‌ماند، اما به اندازه نت‌های اولیه و میانی قدرتمند و شاخص نیست.

بنابراین تقریباً فقط خودتان و اشخاصی که به شما نزدیک شوند رایحه عطرتان را احساس می‌کنند.

 

 

شاید علاقمند باشید درباره انواع گروه‌های بویایی عطر بیشتر بدانید! 

انواع گروه‌های بویایی عطر

 

دیدگاهتان را بنویسید