دسته‌بندی نشده, عطر

آمبر یا نت کهربا در عطرسازی

نت کهربا در عطرسازی

در این مطلب از بازاروما چه می‌خوانیم

نت کهربا در عطرسازی

آمبر یا نت کهربا در عطرسازی تجسم ژانری باشکوه است؛ ویترینی برای همه رایحه‌های منحط، جذاب، صمغی و طلایی که طیف گسترده‌ای از جنبه‌های مشکی، شرجی و داغ، دودی و تند گرفته تا نت‌های شیرین تافی، کارامل یا وانیل را در بر می‌گیرد. به علاوه «کهربا» در واقع یک اصطلاح جامع است که انواع مختلفی از مواد و روایح با سبک‌های مختلف را در بر می‌گیرد.




نت کهربا چیست. آمبر از کجا می‌آید؟

برخلاف تصور رایج، کهربا یک نت عطر فانتزی است؛ ترکیبی از مواد که رایحه‌ای گرم، پودری و شیرین ایجاد می‌کند. کهربا مجموعه‌ای از مواد طبیعی و مصنوعی مانند وانیل، پاتچولی یا نعناع هندی، لبدانوم Labdanum، استایراکسStyrax ، بنزوئین Benzoin و چند ماده دیگر است. از نت کهربا در عطرهای شرقی استفاده می‌شود و حسی غنی، تند و پودری دارد.

نت کهربا چیست و از کجا می‌آید؟

نت کهربا در طبیعت

میلیون‌ها سال طول می‌کشد تا کهربا در طبیعت شکل بگیرد. زمان بسیار زیادی است! در حقیقت آمبر یا کهربا رزین درخت است که به صورت فسیل درآمده و نرم و چسبنده است. رنگی زرد، قرمز یا نارنجی آتشین و خیره کننده دارد که شما را مسحور می‌کند. عطر کهربای طبیعی بسیار کم است و زمانی که بسوزد بویی شبیه به بوی کاج خواهد داشت.

واژه Amber یا “کهربا” از کلمه عربی “عنبر” یا لغت فرانسوی “Ambre”  به معنای عنبر یا Ambergris، ماده مومی شکل موجود در روده نهنگ اسپرم، گرفته شده است. سال‌ها است که دیگر از عنبر در عطرسازی استفاده نمی‌شود و دلایل آن هم روشن است. اما برای این ماده معطر جایگزینی وجود دارد، یک ماده مصنوعی خاص به نام آمبروکسان Amboxan که در ادامه درباره آن صحبت خواهیم کرد.

علاوه بر کهربا به صورت فسیل شده، مواد دیگری در طبیعت وجود دارند که کیفیت و رایحه‌ای مشابه کهربا دارند از جمله آن‌ها می‌توان به لبدانوم اشاره کرد. labdanum absolute یک رزین گیاهی دارای نت‌های کهربا است و به شکل گسترده در عطرسازی استفاده می‌شود.

رزین بنزوئین هم یکی دیگر از موادی است که عطر کهربا را با نت‌های دودی خوش طعم بالزامیک بازسازی می‌کند.

نت کهربا در طبیعت

نت کهربا ساخته دست انسان

چه دوست داشته باشیم یا نه، استفاده از مواد مصنوعی در عطرسازی امری ضروری است! این مواد به رایحه‌های تک‌بعدی تنوع می‌بخشند و خلاقیت ایجاد می‌کنند.

آمبروکسان (همانطور که قبلاً اشاره کردیم) یک نوع کهربای مصنوعی است که بسیار رایج و محبوب است. آمبروکسان یک مولکول شگفت انگیز است که همه آن را دوست دارند! در واقع، آنقدر خوب است که می‌توان آن را به تنهایی به عنوان عطر استفاده کرد.

نت کهربا ساخته دست انسان

 

سه نوع اصلی کهربا برای ایجاد رایحه‌ای غنی، گرم و شرقی

آمبروکسان Ambroxan

آمبروکسان عنصری با منشا طبیعی است. این مولکول به طور طبیعی در عنبر سائل یا شاهبوی وجود دارد. پس از اینکه عنبر از بدن نهنگ خارج می‌شود، زمان زیادی را در آب دریا و زیر آفتاب شناور می‌ماند. عنبرسائل رفته رفته سفت می‌شود و بویی شیرین و معدنی می‌گیرد. از آن جا که دیگر از محصولات حیوانی در عطرسازی استفاده نمی‌شود، داشمندان یک جایگزین فوق العاده برای شبیه‌سازی بوی عنبر طراحی کرده‌اند.

پودر کریستال آمبروکسان از Sclareol، مولکولی که به طور طبیعی از جوهر مریم گلی استخراج می‌شود، سنتز شده است. Ambroxan یک مولکول جذاب با جنبه‌های چوبی، گرم، چرمی و تند است. این عطر ردی شیرین، خامه‌ای و مشک‌آلود از خود به جا می‌گذارد و به دلیل رایحه حیوانی و جذاب و در عین حال بسیار لطیفش به عنبر مدرن Modern Ambergris معروف است. آمبروکسان رایج‌ترین شکل نت کهربا در عطرسازی است.


سه نوع اصلی کهربا برای ایجاد رایحه‌ای غنی، گرم و شرقی

لبدانوم LABDANUM ABSOLUTE

لبدانوم صمغی قهوه‌ای رنگ، چسبنده و پایدار است که از گیاه Cistus Ladaniferus و Cistus creticus یا Rockrose به دست می‌آید. این گیاه در کشورهای مدیترانه‌ رشد می‌کند. قبل از اینکه بتوان از آن در عطرسازی استفاده کرد، باید این ماده که به صورت رزین جامد است،  گرم شود. لبدانوم دارای عطر و بویی سنگین، بالزامیک، کاراملیزه (کمی سوخته) و شربتی با رایحه‌ای معطر و ملایم است.

اسانس لبدانوم که از همان درختچه‌ها استخراج می‌شود، مایعی زرد رنگ با رایحه ای تازه‌تر و معطرتر نسبت به رزین لبدانوم است که روغن سیستوس نام دارد.


بنزوئین

بنزوئین (یا استایراکس بنزوئین) با ته رنگ وانیلی، رزین گیاهی دیگری است و از پوست درختی به نام استایراکس به دست می‌آید. این ماده رزینی در صورت آسیب دیدن عمدی پوست درخت از آن خارج می‌شود. از بنزوئین به طور سنتی در بخور استفاده می‌شود، اما به عنوان یک عنصر پایه در عطرسازی محبوبیت بسیاری پیدا کرده است.

بنزوئین رزینوئید مورد استفاده در عطرسازی به صورت کریستال سنگی کوچک است که قبل از استفاده باید حرارت دیده و سپس در یک حلال رقیق شود. بنزوئین بویی قوی و شیرین دارد، شبیه وانیل با نت‌های بالزامیک تر، تند و حیوانی و کمی سوخته است.

در واقع بنزوئین یک عنصر عالی برای کاهش سرعت انتشار نت‌های دیگر عطر است و به ماندگاری رایحه عطر کمک می‌کند!

نت کهربا در عطرسازی چگونه توصیف می‌شود؟

دنیای جذاب رایحه

خواندنی‌های مرتبط با نت عطر

دانسته نفس بکش

 

نت کهربا در عطرسازی چگونه توصیف می‌شود؟

نت کهربا در عطرسازی در گروه روایح حیوانی (Animalic) دسته بندی می‌شود. این نت به ترکیبی از مواد طبیعی و مصنوعی اطلاق می‌شود که معمولا شامل پاتچولی یا نعنا هندی، کندر، مر،‌ وانیل،‌ لبدانوم، استایرکس، بنزوئین و … است و حسی گرم و غنی ایجاد می‌کند. نت کهربا را می‌توان با این واژه‌ها توصیف کرد: شیرین،‌ رزینی، دنج، گرم و تا حدودی پودری با ترکیبی از نت‌های بالزامیک، اغلب لبدانوم، بنزوئین، وانیل،‌ استایرکس و صنوبر یا ترکیبی با برخی از این نت‌ها. کهربا از نت‌های ثابت عطرهای اورینتال یا شرقی به شمار می‌رود. نت کهربا به عطر عمق می‌بخشد و احساسی آرامش‌بخش را القا می‌کند.

انواع مختلف کهربا رایحه‌هایی با کیفیت‌های متفاوت ارائه می‌دهند. به عنوان مثال، کهربای مصری، اغلب شیرین‌تر و مُشکی‌تر است و کهربای تونسی، رایحه‌ای بسیار تند و سنگین ارائه می‌دهد.

چیزی که عطرسازان بیشتر از همه در مورد نت کهربا دوست دارند این است که با مواد دیگر به خوبی هماهنگ می‌شود. به عنوان مثال، ترکیب نت کهربا با چوب صندل و مشک، مست کننده و غنی است، نت‌های وتیور و مرکبات به طور قابل توجهی نت کهربا را زنده کرده و به آن کیفیت قوی و نیروبخش می‌دهند.

 

نت کهربا – آیا عطر کهربایی برای من مناسب است؟

نت کهربا در عطرسازی یک نت پایه است به این معنا که دیرتر از نت‌های دیگر پدیدار می‌شود. نت‌هایی مانند مرکبات و فلفل به سرعت قابل تشخیص هستند اما برای پی بردن به رایحه کهربا در عطر باید چند ساعتی صبر کنید. نت کهربا از سایر نت‌ها حمایت می کند و به آن‌ها لطافت و عمق می‌دهد. در حقیقت بدون نت کهربا، عطر بوی چندان جالبی نخواهد داشت. این کهربا است که شخصیت رایحه عطر را برجسته می‌کند و به رایحه غنا و بُعد می‌بخشد.

در بیشتر عطرهای پرفروش دنیا این نت لوکس و حسی وجود دارد بنابراین باید گفت که کهربا برای بیشتر مردم دوستداشتنی و محبوب است.

برای این که به جواب قطعی برسید لازم است از خود بپرسید به چه عطرهایی علاقه دارید؟ برخی از عطرهای کهربایی دارای نت‌های میوه‌ای هستند. برخی از آنها گلدار (Floral) و برخی دیگر کاملاً تند و عجیب به نظر می‌رسند.

سوال دیگر این است که عطر را برای چه زمان یا موقعیتی موخواهید استفاده کنید؟ برخی از عطرها برای استفاده در روز ایده آل هستند. آنها تازه، پرانرژی و پویا هستند. برخی دیگر قدرتمند و فرمانروا هستند، که برای استفاده در محل کار توصیه می‌شوند. همچنین عطرهای زیادی وجود دارد که مخصوص عصر طراحی شد‌ه‌اند.

پرفروش ترین عطرهای کهربایی در جهان

پرفروش ترین عطرهای کهربایی در جهان

  • Dolce &‌Gabbana Light Blue Perfume
  • Calvin Klein Eternity
  • Versace Bright Crystal
  • Calvin Klein Obsession
  • Elizabeth Taylor White  Diamonds
  • Calvin Klein Obsession cologne
  • Calvin Klein CK one
  • Joop Joop
  • Azzaro Chrome
  • Aqua di Gio
  • Versace Man

اسانس کهربا ، نت کهربا ،‌کهربا در عطر ،‌ عطرهای کهربایی

 

دیدگاهتان را بنویسید